>>>  Laatst gewijzigd: 9 december 2020   >>>  Naar www.emo-level-8.nl  
Ik

Notities bij boeken

Start Filosofie Kennis Normatieve rationaliteit Waarden in de praktijk Mens en samenleving Techniek

Notities

Incididunt nisi non nisi incididunt velit cillum magna commodo proident officia enim.

Lévi-Valensi 'Introduction' Jacqueline LÉVI-VALENSI
"Introduction" [Albert CAMUS - Oeuvres complètes, Vol I 1931-1944, p. IX-CIV]
Parijs: Gallimard, Bibliothèque de la Pléiade, 2006

Deze inleiding gaat over het schrijverschap van Camus, over hoe hij dat ontdekte en over hoe hij daar tegen aan keek. Een paar mooie citaten:

"Le goût du bonheur et le sens du tragique, loin de s'annihiler mutuellement, se renforcent l'un l'autre.(xi)

Camus' werken "expériment l'étonnement, l'angoisse et l'émerveillement d'être au monde."(xv)

Camus wendde zich misschien tot theater om de eenzaamheid minder te voelen en het verlangen te hervinden. Hij schreef, speelde en regisseerde zijn stukken en die van anderen. Groepen: Théâtre du Travail, Théâtre de l'Équipe. (xx) Ondanks zijn filosofische leeswerk zag hij zichzelf meer als schrijver en kunstenaar dan als filosoof.(xxii)

"Il se défie des spéculations qui oublient les aspects concrets de la vie, et, par là, risquent de mutiler l'homme."(xxiii)

Hij is vanaf het begin op zoek naar een moraal "sans recours à la religion".(xxiii)

Politiek bedrijft hij niet in zijn romans, maar in zijn theaterstukken en in zijn journalistieke werk bij de krant Alger républicain, later Soir républicain, weer later Combat en L'Express.(xxviii)

Hij wil nooit existentiefilosofie bedrijven zoals Sartre doet met zijn en-soi etc., maar het concrete bestaan verhelderen.(xxxi-xxxii)

"L'absurde n'entraîne pas le désespoir de vivre: il est frère du bonheur et de l'amour de vivre."(xxxvii)

"... face au siècle de 'la peur', Camus refuse l'engrenage de la terreur et de la violence, refuse les utopies absolues, qui sont mortifères, et s'efforce de définir les principes démocratiques d'une utopie modeste, mais capable de résister aux totalitarismes; il rejette avec force, on l'a dit, toute légitimation du meurtre."(xli)

"Il a depuis longtemps choisi sa fidélité: il la voue, tout à la fois, à la 'beauté' et aux 'humiliés'."(lxv)