>>>  Laatst gewijzigd: 29 januari 2024   >>>  Naar www.emo-level-8.nl  
Ik

Notities bij boeken

Start Filosofie Kennis Normatieve rationaliteit Waarden in de praktijk Mens en samenleving Techniek

Notities

Over de auteur: zie hieronder. Ze heeft opvattingen in lijn met Rush / La Nauze. Ontkend wordt dat het om een morele paniek ging.

Dat lijkt me een erg gemakkelijke conclusie, gezien de fundamentele kritiek van Egan-Hawkes. Het heeft wel degelijk alle kenmerken van een morele paniek met een bedenkelijke rol van de media, van 'moral entrepreneurs' (morele fatsoensrakkers), van het bepleiten van een conservatieve aloude ideologie, en zo nog wat.

Er is bij auteurs als Gale sprake van een totaal gebrek aan historisch besef. In allerlei historische perioden en allerlei andere culturen zien kinderen alles van seksualiteit zonder dat dat vreemd gevonden wordt en zonder dat dat leidt tot trauma's en alle andere psychische problemen waar het tegenwoordig steeds over gaat. De vraag is dus wat tegenwoordig dan zo anders is afgezien van de middelen (de mediaboodschappen). Is dat dan niet de context van geheimhouding en veroordeling rondom seksualiteit? Kinderen leven in eerste instantie simpelweg met wat op hun afkomt en hebben daar weinig problemen mee tenzij ze dingen met geweld opgedrongen krijgen. Als hun ouders en andere 'deskundigen' van seksualiteit geen probleem zouden maken zouden kinderen dat ook niet doen. Maar helaas.

Julie GALE
"Sexualisation of children and young teens"
in: ECTA [Early Childhood Teachers' Association] Learning and teaching in the early childhood years, Journal of the ECTA, volume 17, number 2, 2011

Redactie:

"Julie’s work instigated changes to the children’s advertising codes and she also helped to instigate the 2008 senate inquiry [Commonwealth of Australia, 2008 Sexualisation of children in the contemporary media] into the sexualisation of children in the contemporary media environment."

"The release of the reports Corporate Paedophilia and Letting Children be Children by the Australia Institute in 2006, instigated nationwide discussions about the issue of sexualisation. In the early days there were some suggestions that the issue was a 'moral panic' but it is now recognised by child development professionals, and increasing research, and as an issue of mental health and wellbeing." [mijn nadruk]

"The American Psychological Association taskforce on the sexualisation of girls (2007) defines it as:
'A person's value comes only from his or her sexual appeal or behaviour, to the exclusion of other characteristics. A person is held to a standard that equates physical attractiveness with being sexy. A person is sexually objectified - that is, made into a thing for others' sexual use, rather than seen as a person with the capacity for independent action and decision making.'"

"Sexualisation has been linked to an increase in anxiety, depression, eating disorders, body image issues, lower academic performance, and sexual activity at earlier ages. No previous generation of children has had to deal with such continued exposure to adult content. From outdoor advertising, pornmagazines at kids eye levels, sexualised musicvideo clips, inappropriate content in prime children's viewing hours on TV and Radio, sexualised fashion aimed at young teens, minime adult clothing marketed to the very young, young girls magazines ... the list goes on."